Hyvinvointia, penikkatautia ja läsnäoloa – terveysprojektin alkumetreillä

Superkiireisen talven ja kevään jälkeen päätin kesällä aloittaa pienen kuntokuurin. Tavoitteena on parantaa hyvinvointia ja palauttaa juoksukunto siihen, mitä se oli parhaimmillaan 2014, kun juoksin puolikkaan maratonin. Olin tuon suorituksen jälkeen niin ylpeä itsestäni. Nykyään se toimiikin hyvänä motivaattorina lähteä ulos ja juoksemaan, koska tiedän sen edelleen olevan minulle mahdollista. Hieman kyllä pelottaa, sillä katsoessani kalenteriani, vapaata aikaa ei juurikaan tänäkään syksynä näy.

Haasteiden kautta eteenpäin

Lenkkeilyn aloittaminen sujui mukavasti ja alkukankeuden jälkeen lenkille lähtö oli silkkaa riemua. Reilun kuukauden juostuani päätin ostaa uudet juoksukengät, entisten vedetessään viimeisiään. Kaikki menikin ongelmitta siihen asti kunnes lähdin ensimmäisen kerran juoksemaan uusilla kengillä. Kerron tähän väliin selvennykseksi, että olin ajanut kengät sisään kävelemällä niillä muutamia lenkkejä. Uusien kenkien myötä molempiin jalkoihin tuli penikkatauti ja juoksut jäi sitten siihen. Viime viikolla kävin jo lyhyitä matkoja hölkkäilemässä ja huomasin, että penikoiden kipu on hieman hävinnyt, mutta ärsyyntyy kuitenkin edelleen hölkkäilystä. Tämän kiusallisen vaivan takia juokseminen on ollut nyt tauolla ja olen yrittänyt kävellä mahdollisimman paljon. Kipujen sallimissa rajoissa tietty.

Sami-Petteri Asikainen

Sami-Petteri Asikainen

Tavoitteenani ei ole painonpudotus vaan hyvinvointi

Sain mukavan yllätyksen, kun kerroin Instagram Story:ssä projektistani. Sain nimittäin viestiä Joonas Harimaalta. Hän ehdotti, että voisi antaa pientä kannustusta projektiini valmennuksen muodossa. Ehdotus kuulosti hyvältä, joten päätin suostua tähän. Niinpä sovimmekin yhteistyöstä ja esittelen tätä projektia täällä blogissa.

Meillä oli Joonaksen kanssa reilun tunnin keskustelu videochatissa. Siinä käytiin läpi tulevaa yhteistyötä ja tavoitteita. Pidän Joonaksessa erityisesti siitä, että meidän ajattelutavat menevät yksiin ja kommunikointi on helppoa. Mullahan ei ole minkäänlaista tavoitetta painonpudotukselle. En koe sitä pääasiallisena ja tärkeimpänä asiana. Ennen kaikkea haluan keskittyä yleisen terveyden parantamiseen. Ja parhaimmillaan painokin putoaa sen sivutuotteena. Onneksi meillä oli tässä asiassa yhteisymmärrys Joonaksen kanssa. Keskitymme valmennuksessa mielestämme tärkeimpään – kokonaiseen ihmiseen.

Joonas keskittyy valmennuksessaan rutiineihin ja sitä kautta positiiviseen muutokseen. Sehän kuulostaa loistavalta ideologialta. Minun tavoitelistalta löytyy esimerkiksi läsnäolon harjoittamista, iltarutiinien tarkastelua, liikkumista ja ravintoa. Pienenä esimerkkinä se, että tavoitteena on kävellä 17500 askelta päivässä. Kuulostaa äkkiseltään aika hurjalta määrältä. Koiran kanssa kun käy monta kertaa lenkillä ja sen päälle kaikki muu kävely, esim. töissä, tavoite täyttyy itse asiassa aika helposti. Olen kokenut askelmittauksen kuitenkin hieman haasteelliseksi, koska hoitotyössä urheilukellon käyttö on kielletty ja pyöräily ei laske askeleita.

Askeltavoitteen lisäksi puhelin, tietokone ja televisio sulkeutuu 30 minuuttia ennen nukkumaan menoa. Yksi hienoimmista ja tärkeimmistä tavoitteista minulle on läsnäolo parisuhteessa ja ystävien seurassa. Ruokavalioon lisätään vielä vähän lisää marjoja ja kasviksia sekä nyrkillinen proteiinia jokaiselle aterialle. Ei pitäisi olla siis ylitsepääsemättömän vaikeaa. Kasviksia lautaselta löytyykin runsaasti, ainakin se 0,5 kg, mutta kieltämättä marjoja voisi syödä vielä vähän enemmän. Harmi, että on ollut aika huono marjakesä ja pakastin suorastaan huutaa marjoja!

Näillä tavotteilla lähdettiin alkuun. Pian keskustellaan Joonaksen kanssa uudelleen ja katsotaan tilannetta. Suosittelen tällä välin kurkkaamaan Joonaksen Instagramiin, Facebookkiin ja kotisivulle. Pyrin myös itse Instagramin storyssä kertomaan aktiivisesti projektin etenemisestä, joten laittakaapas minunkin tili seurantaan >> @iamasikainen.

Sami-Petteri Asikainen

Sami-Petteri Asikainen


Yhteistyössä Harimaa.com

Kuvat: Pasi Karjalainen

Follow:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.